Παρόλο που το "Holy Spider" αναφέρεται σε έναν κατά συρροή δολοφόνο που έδρασε στην ιερή πόλη Μασχάντ το 2001, αποκτά ιδιαίτερα επίκαιρο χαρακτήρα με τα συνταρακτικά γεγονότα που διαδραματίστηκαν στο Ιράν το περασμένο φθινόπωρο. Παράλληλα, η ταινία εστιάζει στη θέση της γυναίκας στην ιρανική κοινωνία κι αποκτά έναν καταγγελτικό ρόλο για τη στάση της αστυνομίας και της θρησκευτικής ηγεσίας απέναντι στο γυναικείο πληθυσμό και τα δικαιώματα του.
Η ταινία παρουσιάζει τη δράση ενός στυγερού δολοφόνου, ο οποίος τη μέρα είναι ένας φιλήσυχος κι εργατικός πολίτης ενώ το βράδυ μετατρέπεται σε έναν φανατισμένο τιμωρό που προσπαθεί να απαλείψει τις ιερόδουλες από την ιερή πόλη Μασχάντ, θεωρώντας πως με την πράξη του αυτή προστατεύει την κοινωνία που έχει πέσει σε μια ηθική κατρακύλα κι εξαγνίζει την πόλη του από την παρουσία των αμαρτωλών γυναικών.
Οι συνεχιζόμενοι φόνοι, θα φέρουν μια μάχιμη δημοσιογράφο στην πόλη, η οποία θα προσπαθήσει να αποκαλύψει την ταυτότητα του δολοφόνου, μέσα από την έρευνά της και τη συνεργασία της με τις τοπικές αρχές. Στις προσπάθειές της αυτές, η ίδια θα πέσει αρκετές φορές θύμα του μισογυνισμού και της πατριαρχίας, που έχουν εισχωρήσει βαθιά στο υποσυνείδητο της ιρανικής κοινωνίας. Όταν θα βεβαιωθεί για την απραξία των αρχών στην αναζήτηση του δολοφόνου, θα παίξει τον ρόλο της ιερόδουλης, μετατρέποντας τον ίδιο της τον εαυτό σε δόλωμα, πιστεύοντας πως μ' αυτόν τον τρόπο θα την προσεγγίσει ο δολοφόνος.
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο της ταινίας, είναι η ανάλυση του προφίλ που έχει ο δολοφόνος. Οι γείτονές του αλλά κι ο στενός του κύκλος, τον θεωρούν άνθρωπο υπεράνω πάσης υποψίας και σοβαρό οικογενειάρχη. Παράλληλα, τον θεωρούν σοβαρό και σεβαστό πολίτη διότι είναι βαθιά θρησκευόμενος. Η στάση του κόσμου απέναντί του, μετατρέπεται γι' αυτόν σε άλλοθι κι ως ένα ελαφρυντικό στοιχείο κατά τη διάρκεια της δίκης του. Ο ίδιος θεωρεί πως βρίσκεται κάτω από την προστασία του κοινού δικαίου, φτάνοντας σε σημείο να παραδεχτεί με περηφάνεια την διάπραξη των 16 φόνων (παραλίγο 17 όπως ο ίδιος δηλώνει σαρκαστικά). Την ίδια περηφάνεια αισθάνεται κι η σύζυγός του κι ο μοναχογιός του, θέλοντας ο σκηνοθέτης μ' αυτόν τον τρόπο να αποδείξει πως το κακό που έχει ριζώσει μες στις οικογένειες αλλά και στην ίδια την κοινωνία, είναι σαν τη Λερναία Ύδρα. Κόβοντας το ένα κεφάλι ξεπηδούν άλλα στη θέση του.
Παρουσιάζοντας η ταινία την προσωπικότητα και τη δράση του δολοφόνου, αφήνει με εύστοχο τρόπο την υπόνοια, πως δεν είναι εκείνος ο θανάσιμος κίνδυνος των γυναικών της πόλης κι όλης της χώρας, αλλά η ίδια η κοινωνία που διαρκώς τις θυματοποιεί συστηματικά και ενθαρρύνει, άλλοτε βουβά κι ανεχτικά κι άλλοτε με ανατριχιαστικές κραυγές, τις πράξεις βιαιότητας που ασκούνται πάνω τους. Παράλληλα, μέσα από την ταινία του, ο σκηνοθέτης Αλί Αμπάσι, δίνει έμφαση στην καθημερινή προσπάθεια κάποιων συμπολιτών του που επιθυμούν να ξεφύγουν από τις αναχρονιστικές παραδόσεις και τα σκοταδιστικά ήθη των θρησκευτικών καθεστώτων, κερδίζοντας με την ταινία αυτή το βραβείο Σκηνοθεσίας στο φετινό Fantastic Fest. Στην προσπάθειά του αυτή, σημαντικό ρόλο έπαιξε κι η ηθοποιός Ζαρ Αμίρ-Εμπραχίμι, η οποία ερμήνευσε εκπληκτικά την μάχιμη δημοσιογράφο. Θεωρώ δίκαιη την βράβευσή της ως Καλύτερης Ηθοποιού στο Φεστιβάλ Καννών 2022.
Το "Holy Spider" είναι ένα καλοδουλεμένο κι επίκαιρο θρίλερ, το οποίο σίγουρα θα ενοχλήσει, θα συζητηθεί κι είμαι βέβαιος πως θα διακριθεί και σε άλλα κινηματογραφικά φεστιβάλ (η ταινία θα εκπροσωπήσει την Δανία στα φετινά Oscar).
Βαθμολογία: 7/10
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου