της Βασιλικής Τζεβελέκου
Την εξαιρετική ευκαιρία να δουν 154 προσωπικά είδη, αυθεντικά έργα τέχνης, χρηστικά και τελετουργικά αντικείμενα, ενδύματα, έπιπλα του Qianlong (1711-1799), του πιο φημισμένου αυτοκράτορα της Κίνας, θα έχουν οι χιλιάδες επισκέπτες του Μουσείου Ακρόπολης. Για πρώτη φορά στην ιστορία τους τα πολύτιμα είδη βγαίνουν από τους χώρους του Ανακτόρου του Πολλαπλού Μεγαλείου της Απαγορευμένης Πόλης και παρουσιάζονται στην έκθεση «Από την απαγορευμένη πόλη: Αυτοκρατορικά διαμερίσματα του Qianlong» που εγκαινιάζεται αύριο και θα είναι επισκέψιμη για το κοινό από το Σάββατο 15 Σεπτεμβρίου.
Η αίθουσα των περιοδικών εκθέσεων φέρει ατόφια την ατμόσφαιρα του παλατιού. Οι τοίχοι βάφτηκαν με τα ίδια χρώματα και ο χώρος εμπλουτίστηκε με ειδικές κατασκευές για να υποδεχθεί και να αναδείξει τα σπάνια εκθέματα. Ο θρόνος και τα παραβάν από σανταλόξυλο πήραν τις θέσεις τους, τα εύθραυστα πορσελάνινα είδη τσαγιού τοποθετήθηκαν στις προθήκες μαζί με άλλα πολύτιμα αντικείμενα, όπως το λεύκωμα από λευκό νεφρίτη σε καλλιγραφία του αυτοκράτορα, το ολόχρυσο άγαλμα του Βούδα, αυτοκρατορικά ενδύματα με κεντημένα σύννεφα και κίτρινους δράκοντες.
Η πρόταση για την έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης έγινε από τους Κινέζους συνδιοργανωτές (Μουσείο Ανακτόρων Πεκίνου), στο πλαίσιο των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ Ελλάδας-Κίνας που ξεκίνησαν το 2017 από τα υπουργεία Πολιτισμού της Ελλάδας και της Κίνας. Ετσι την ίδια περίοδο εγκαινιάζεται στο Πεκίνο η έκθεση με τους θησαυρούς των Αντικυθήρων που έστειλε η χώρα μας.
«Σκεφτήκαμε ότι είναι μεγάλη ευκαιρία τα κλειδωμένα και σκονισμένα δωμάτια να εκτεθούν στο μουσείο μας καθώς αυτή είναι η πρώτη φορά παγκοσμίως. Τα συγκεκριμένα δωμάτια δεν είναι επισκέψιμα ούτε από το κινεζικό κοινό. Εκτός από τα προσωπικά αντικείμενα και τα έργα τέχνης του αυτοκράτορα, υπάρχουν κομμάτια του περιβάλλοντος χώρου στην προσπάθεια να δημιουργηθεί μια πλήρης εικόνα των διαμερισμάτων και των αντικειμένων της Απαγορευμένης Πόλης», είπε χθες ο πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής.
Ο Qianlong θεωρείται από τους πιο φημισμένους αυτοκράτορες στην ιστορία της χώρας του, εκείνος που αναμόρφωσε την Κίνα, διπλασίασε την έκταση και τον πληθυσμό της, φρόντισε για την ευημερία των πολιτών, έκανε ανοίγματα προς τη Δύση, εισήγαγε τον βουδισμό από το Θιβέτ και χρησιμοποίησε τη θρησκεία ως όχημα για την ενότητα της αυτοκρατορίας. Κυρίως όμως, υποστήριξε με πάθος τις τέχνες και τα γράμματα, ενώ υπήρξε εξαιρετικός ποιητής, καλλιγράφος και αρχαιοδίφης, σχεδιαστής έργων τέχνης και αρχιτέκτονας. Εζησε 89 χρόνια και τα 60 από αυτά βασίλεψε με ιδανικό τρόπο καθώς η χαρισματική του προσωπικότητα είχε «τα εθνικά χαρακτηριστικά ενός αυτοκράτορα των Μanchu με τα υψηλά ιδανικά του κινεζικού κομφουκιανισμού, σύμφωνα με τα οποία όφειλε “να λειτουργεί εσωτερικά σαν άγιος και εξωτερικά ως μονάρχης”».
«Ευχόμαστε η έκθεση να ανοίξει ένα παράθυρο για να γνωρίσετε την ιστορία και τον λαμπρό πολιτισμό της Κίνας», είπε μέλος της κινεζικής αντιπροσωπείας που βρέθηκε στη χώρα μας.
Η έκθεση χωρίζεται σε πέντε ενότητες και ξεκινάει με «Το Παλάτι του Πολλαπλού Μεγαλείου για τον Μελλοντικό Αυτοκράτορα». Οι επισκέπτες βλέπουν τελετουργικά ενδύματα της αυτοκράτειρας, τη χρυσοκέντητη τελετουργική στολή του αυτοκράτορα, τον θρόνο και το γιγαντιαίο πορτρέτο του σε ηλικία 26 ετών. Το συγκεκριμένο θα αποσυρθεί στις 15 Δεκεμβρίου για να αντικατασταθεί με έτερο που τον απεικονίζει στα 80 χρόνια του. Και αυτό γιατί 20 έργα τέχνης και υφάσματα είναι τόσο ευαίσθητα που ύστερα από τρεις μήνες θα αντικατασταθούν από ισάριθμα ίδιας καλλιτεχνικής και ιστορικής αξίας.
Η ενότητα «Τσάι και Εκλεπτυσμένη Μουσική» περιλαμβάνει σκεύη για το τσάι του αυτοκράτορα και των καλεσμένων του, ποιητικά κείμενά του, κοστούμια των ηθοποιών από τις ιδιωτικές θεατρικές παραστάσεις κ.ά.
«Το Δωμάτιο των Ευωδιαστών Ορχιδέων» αποκαλύπτει το θερμαινόμενο κρεβάτι του αυτοκρατορικού ζεύγους, πινέλα με σπάνια διακόσμηση και έργα της προσωπικής επιλογής του κ.ά.
Στο «Σπουδαστήριο της Αιώνιας Ανοιξης» εκτίθενται δεύτερος χρυσοποίκιλτος θρόνος και το γραφείο του διακοσμημένο με πλακίδια λευκού νεφρίτη. Σ' αυτό περνούσε πολλές ώρες της ημέρας γράφοντας κείμενα για τις ομορφιές της χώρας του, τις ανθρώπινες σχέσεις αλλά και τη σωστή άσκηση της βασιλικής εξουσίας. Η έκθεση κλείνει με το «Μεγαλείο του Βουδισμού» όπου εκτίθενται εξαιρετικά βουδιστικά έργα σε πολύτιμα υλικά, ενώ περίοπτη θέση κατέχουν τα αγάλματα του νεαρού Βούδα, του τρίτου Δαλάι Λάμα και ενός βουδιστή ιεραπόστολου που καταδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του βουδισμού στα διαμερίσματα του αυτοκράτορα.
Ολα τα εκθέματα και αναλυτικά κείμενα περιλαμβάνονται στον τρίγλωσσο -κινεζικά, ελληνικά, αγγλικά- οδηγό που επιμελήθηκε η Σταματία Ελευθεράτου. (Διάρκεια έκθεσης έως 14/2/2019).
Πηγή: Εφημερίδα των Συντακτών
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου