Τετάρτη 30 Ιουνίου 2010
Τέλος του μήνα...
Κάτι συμβαίνει εκεί κάτω...
Τρίτη 29 Ιουνίου 2010
Ένας ακόμη εμφύλιος;...
Δευτέρα 28 Ιουνίου 2010
Riders on the storm
Κυριακή 27 Ιουνίου 2010
Δεν είναι τυχαίο...
Παρασκευή 25 Ιουνίου 2010
Ένας εποικοδομητικός διάλογος
Τι να σας πω;...
Πέμπτη 24 Ιουνίου 2010
Για τα πανηγύρια...
Τετάρτη 23 Ιουνίου 2010
Με ψηλά το κεφάλι
Το τέλος του ταξιδιού ήταν και το τέλος εποχής του Όττο Ρεχάγκελ στον πάγκο της Εθνικής μας ομάδας. Συνοψίζοντας τη δουλειά και τα έργα που μας πρόσφερε θα διαπιστώσουμε πως μαζί του σηκώσαμε το πρώτο μας Ευρωπαϊκό το 2004. Είχαμε μία δεύτερη συνεχόμενη συμμετοχή το 2008. Και στη συνέχεια τη δεύτερη παρουσία μας σε Μουντιάλ φέτος το 2010 όπου καταφέραμε και βάλαμε το πρώτο μας γκόλ και πήραμε και την πρώτη μας νίκη στη συγκεκριμένη διοργάνωση. Δεν είναι λίγα όλα αυτά αν δούμε πολύ πιο πίσω που η Ελλάδα ήταν στην αφάνεια του ποδοσφαιρικού χάρτη. Οπότε ο Όττο Ρεχάγκελ μας πρόσφερε πάρα πολλά. Τόσο πολλά που του συγχωρούμε για τις λάθος επιλογές που έκανε τον τελευταίο καιρό. Μετά από τόσο όμορφες στιγμές το μόνο που μπορούμε να του πούμε είναι ένα μεγάλο DANKE.
Καλή αρχή Φερνάντο Σάντος στον πάγκο της Ελλάδος.
Τρίτη 22 Ιουνίου 2010
Αργεντίνικο ζεϊμπέκικο απόψε...
Μονόλογος...
Δευτέρα 21 Ιουνίου 2010
Εθνική Κοκόρων
Ευτυχώς ομάδες πιο ένδοξες από την δικιά μας δείχνουν χειρότερη εικόνα από μας. Αυτό δε σημαίνει πως πρέπει να κοιτάμε τις χειρότερες εμφανίσεις αλλά να κοιτάμε και να κυνηγάμε τις καλύτερες. Η αγωνία μας κορυφώνεται για το αυριανό παιχνίδι με την Αργεντινή...
Καλό Καλοκαίρι και επίσημα...
Νέο βιβλίο από τον Μίλαν Κούντερα
«Την ήξερα από καιρό», θυμάται ο Κούντερα. «Ηταν έξυπνη, πνευματώδης, ήξερε να ελέγχει τα συναισθήματά της, κι ήταν πάντοτε τόσο άψογα ντυμένη που το φόρεμά της, όπως και όλη της η συμπεριφορά, δεν άφηνε να διακρίνεις το παραμικρό κομματάκι της γύμνιας της. Και να που, ξαφνικά, ο φόβος, σαν ένα μεγάλο μαχαίρι, την είχε ανοίξει. Βρισκόταν μπροστά μου, χαίνουσα, σαν το σκισμένο στα δυο κορμί μικρής δαμάλας που κρέμεται απ' το τσιγκέλι του κρεοπωλείου. Ο θόρυβος του νερού που γέμιζε το καζανάκι της τουαλέτας δεν σταματούσε, κι εμένα μου ήρθε ξαφνικά η επιθυμία να τη βιάσω. Ξέρω τι λέω: να τη βιάσω, όχι να της κάνω έρωτα... Ηθελα να την κυριέψω, μέσα σ' ένα δευτερόλεπτο, μαζί με τα σκατά της και μαζί με την ανεκλάλητη ψυχή της... Κι όσο πιο αγχωμένα ήταν τα μάτια της, τόσο πιο παράλογη, ανόητη, σκανδαλώδης, ακατανόητη και ανέφικτη γινόταν η επιθυμία μου...».
Μπέικον και Μπέκετ
Τέτοιου είδους εξομολογήσεις σπάνια βρίσκουν θέση σε δοκίμια, αλλά στην καινούρια συλλογή του Κούντερα, την «Συνάντηση» (μετ. Γ. Χάρης, εκδ. Εστία), υπάρχουν αρκετές. Κι αν παραθέτει τη συγκεκριμένη στο εναρκτήριο κεφάλαιο του βιβλίου του, είναι επειδή, ακόμα και σήμερα, όποτε κοιτάζει τις προσωπογραφίες-τρίπτυχα του Φράνσις Μπέικον, σ' εκείνη την κοπέλα πάει το μυαλό του. Λες και δεν ήταν το δικό του βλέμμα, αλλά το χέρι του ζωγράφου που, σαν βίαιο μαχαίρι, είχε πέσει στο πρόσωπό της για να εντοπίσει «το κρυφό διαμάντι» που κρυβόταν από κάτω του, και να συλλάβει έτσι την ουσία της ψυχής της.
Η ζωγραφική του Μπέικον και μάλιστα σε σύγκριση με το θεατρικό σύμπαν του Μπέκετ (καθώς και οι δυο αναμετρήθηκαν όχι με την πολιτική αλλά με τη σωματική υπόσταση του ανθρώπου) η κληρονομιά του Γιάνατσεκ ή του Μαρκές, η λήθη που επιφυλάχτηκε στον Χράμπαλ ή τον Σένμπεργκ, οι πειραματισμοί του Ξενάκη ή του Μαλαπάρτε, η ερωτική γραφή του Ροθ, το αληθοφανές στον Κάφκα ή στον Ραμπελέ, λειτουργούν εδώ σαν έναυσμα για να ξεδιπλώσει ο Κούντερα τους υπαρξιακούς κι αισθητικούς προβληματισμούς του, σαν καθρέφτες όπου αντανακλώνται πτυχές του εαυτού του, αλλά και σαν μια έμμεση απάντηση σ' εκείνους τους συμπατριώτες του που βιάστηκαν να τον λοιδωρήσουν ως χαφιέ, μ' ένα κατηγορητήριο που αποδείχτηκε αβάσιμο.
Μέσα απ' αυτή τη «Συνάντηση» στοχασμών, αναμνήσεων και καλλιτεχνικών ερώτων, ο 80χρονος συγγραφέας του «Αστείου» και των «Προδομένων διαθηκών», φροντίζει να διαλύσει παρεξηγήσεις (όπως εκείνη που ταυτίζει την Ανοιξη της Πράγας με τον Μάη του '68), να υπογραμμίσει πόσο απελευθερωτική μπορεί να είναι η εμπειρία της εξορίας, να συγκρίνει την τύχη διαφορετικών «μικρών» εθνών (συμπεριλαμβανομένου του ελληνικού), να επιτεθεί στο μοντερνισμό του μάρκετινγκ και στην τηλεοπτική αποβλάκωση, αλλά και ν' αναθεματίσει τις «μαύρες λίστες» που προκύπτουν κατά καιρούς από τα μητροπολιτικά φιλολογικά σαλόνια.
Ο παρισινός Μάης, που ξεκίνησε από τους νέους κι επιδείκνυε το διεθνισμό του, «ήταν διαποτισμένος από επαναστατικό λυρισμό. Ηταν μια εύθυμη αμφισβήτηση της ευρωπαϊκής κουλτούρας, που τη θεωρούσαν πληκτική, επίσημη, αρτηριοσκληρωτική», διαβάζουμε. Αντίθετα, η Ανοιξη της Πράγας, «εμπνεόταν από το μετεπαναστατικό σκεπτικισμό των ενηλίκων», εξυμνούσε την ίδια αυτή κουλτούρα που «χρόνια ασφυκτιούσε κάτω από την ιδεολογική ηλιθιότητα» και απέβλεπε στο να ξαναδώσει «σ' ένα μικρό έθνος την ιδιαιτερότητά του και την ανεξαρτησία του».
Οσες δεκαετίες κι αν περάσουν, ο Κούντερα δεν πρόκειται να ξεχάσει ποτέ, όπως φαίνεται, εκείνο το «εξαίσιο δευτερόλεπτο» όπου μέσα «σε κλίμα ιλαρότητας», η πατρίδα του αρνήθηκε τον τρόπο ζωής που της είχε επιβάλει η Ρωσία, εφαρμόζοντας ένα σύστημα χωρίς πολύ πλούσιους ούτε πολύ φτωχούς, με δωρεάν περίθαλψη και παιδεία, χωρίς διώξεις και λογοκρισία, ένα σύστημα-θερμοκήπιο της καλλιτεχνικής δημιουργίας. Οπως δεν πρόκειται να ξεχάσει και το πόσο διαφωτιστικό είχε σταθεί για τον ίδιο, αργότερα, όταν προσπαθούσε να προσανατολιστεί σ' έναν κόσμο που «κατέβαινε την άβυσσο της δικτατορίας», το μυθιστόρημα του Ανατόλ Φρανς γύρω από την τρομοκρατική στροφή της Γαλλικής Επανάστασης, «Οι θεοί διψούν», με το πρώτο ίσως λογοτεχνικό πορτρέτο ενός «στρατευμένου καλλιτέχνη» (του νεαρού ζωγράφου και φανατικού Ιακωβίνου, Γκαμπελέν).
«Στην αρχή του κομμουνισμού, είδα γύρω μου ουκ ολίγους στρατευμένους καλλιτέχνες!», γράφει. Ομως, ο ήρωας του Φρανς, «που έφτασε να στείλει δεκάδες άλλους στην γκιλοτίνα, σίγουρα κάποια άλλη εποχή θα ήταν ένας συμπαθητικός γείτονας, ένας καλός συνάδελφος... Πώς γίνεται ένας αναμφισβήτητα έντιμος άνθρωπος να κρύβει μέσα του ένα τέρας;». Στα μάτια του Κούντερα, ο Γκαμπελέν είναι κάποιος που «καταβροχθίστηκε από την Ιστορία». Και το επίτευγμα του γάλλου ακαδημαϊκού και νομπελίστα (που τόσο σνόμπαραν έπειτα οι σουρεαλιστικοί κύκλοι), είναι ότι τόλμησε να πλέξει «τη φρίκη του πεπρωμένου» του ήρωά του με την «ανυπόφορα κοινότοπη καθημερινότητά του», φωτίζοντας μυθιστορηματικά το «μυστήριο της καρδιάς που απολαμβάνει το θέαμα των κομμένων κεφαλιών».
Το πάθος της γνώσης
«Σ' έναν μυθιστοριογράφο», επιμένει ο Κούντερα, «το πάθος της γνώσης δεν έχει σχέση ούτε με την πολιτική ούτε με την Ιστορία». Σαν να λέει ότι το στοίχημα είναι να πει με το έργο του κάτι για την ανθρώπινη ζωή που δεν έχει ειπωθεί. «Από τη φύση της τέχνης του, ο μυθιστοριογράφος είναι απόκρυφος, αμφίσημος, είρωνας. Και προπαντός: Ετσι όπως είναι κρυμμένος πίσω από τους ήρωές του, δύσκολα μπορεί να του αποδώσει κανείς μία μόνο πεποίθηση, μία μόνο στάση». Σαν να λέει ότι και το δικό του «Αστείο», όσοι το διάβασαν ως πολιτικό και μόνο βιβλίο σίγουρα κάτι έχασαν από την ουσία του. *
Κυριακή 20 Ιουνίου 2010
Ο χρόνος
Ένας χρόνος λειτουργίας του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης
Σάββατο 19 Ιουνίου 2010
Έξυπνη διαφήμιση κατά του καπνίσματος...
Στην Χώρα και την ενδοχώρα της Άνδρου
Η Άνδρος είναι ένας αγαπημένος μου προορισμός. Κάθε καλοκαίρι την τιμάω για πολλούς λόγους. Ένας από αυτούς είναι η έντονη ομοιότητά της με την Χίο. Νησιά κοντινά με παρόμοια ιστορία και με πολλούς ναυτικούς και εφοπλιστές. Λογικό αυτοί οι δύο τόποι να χουν παρόμοιες επιρροές και στοιχεία τόσο στην αρχιτεκτονική όσο και στην συμπεριφορά των κατοικών. Φυσικά η Χώρα της Χίου δεν είναι τόσο αρχοντική όσο η Χώρα της Άνδρου. Αυτό είναι που μ΄αρέσει σ'αυτό το νησί. Η αυθεντικότητά του. Τα παλιά σπίτια που δείχνουν το πλούτο της οικογένειας που τα κατοικεί. Τα σοκάκια που σε κατεβάζουν στα βράχια, τα νησιωτικά χρώματα καθώς και η φθορά της αλμύρας πάνω στα χερούλια και στα παράθυρα των σπιτιών, οι γάτες που κυκλοφορούσαν άνετες στο δρόμο, η ησυχία του τόπου καθώς και η αληθινή και ανθρώπινη συμπεριφορά των κατοίκων (δεν είχαν την ψεύτικη συμπεριφορά των τουριστικών περιοχών της Ελλάδος).
Οι κάτοικοι του νησιού είναι πολύ κοντά στις τέχνες. Αυτό φαίνεται στις γκαλλερύ της οδού Εμπειρίκου αλλά και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Πολύ όμορφα διακοσμημένες οι βιτρίνες σε προκαλούν να τις προσέχεις και γιατί όχι να τις φωτογραφίζεις μερικές φορές. Πολύ όμορφς δένεται μία ανθρώπινη παρουσία με το περιεχόμενο της βιτρίνας.
Η Άνδρος έχει μαγευτικές παραλίες. Φυσικά όμως επισκεφθήκαμε την γνωστή σε όλους παραλία με το περίεργο όνομα Της γριάς το πήδημα. Ο θρύλος λέει πως μία γριούλα μετανιωμένη για την προδοσία της στους Τούρκους για το πως να μπουν μέσα σε ένα μοναστήρι, πήδηξε από κει. Στην παραλία αυτή δεσπόζει ένας μεγάλος βράχος. Κολυμπάς από κάτω του και νιώθεις το δέος του όγκου. Η μέρα ήταν ιδανική. Η εθνική Ελλάδος έπαιζε με την Ν. Κορέα και η παραλία ήταν ήρεμη και όμορφη.
Η Ενδοχώρα της Άνδρου είναι περίεργη. Αρκετά ορεινό νησί με χωριά τα οποία είναι διασκορπισμένα και ελάχιστα βρίσκονται στους κεντρικούς δρόμους οπότε τα προσπερνάς χωρίς να τα παρατηρείς. Λάθος μεγάλο διότι η αυθεντικότητα ενός τόπου βρίσκεται σε αυτά τα μέρη.
Πανέμορφα ήταν τα ξεχασμένα πολυτελή αυτοκίνητα τα οποία βρίσκαμε σε κάθε στροφή του δρόμου. Στοιχεία του πλούτου των κατοίκων αυτού του τόπου. Ένα από αυτά μας άρεσε τόσο πολύ που σταματήσαμε να το φωτογραφίσουμε. Τις συγκεκριμένες φωτογραφίες δεν της έβγαλα εγώ.
Το τοπίο του νησιού πολύ άγριο και δύσκολα καλλιεργήσιμο. Ο σημαντικότερος λόγος που στράφηκαν όλοι στην ναυτιλία. Περίεργη παρέα οι μεγάλες σαύρες που διασχίζανε με αστραπιαία ταχύτητα τους δρόμους κάνοντάς με να πατάω συχνά φρένο για να μη της πατήσω.
Το αρνητικό της Άνδρου είναι ο συσκοτεισμός που επικρατεί στο νησί. Λες και βρισκόμαστε σε περίοδο πολέμου. Φυσικά η ετοιμοπόλεμη φρεγάτα που βρίσκεται στο Μπατσί μας θυμίζει τέτοιες καταστάσεις. Όμως είναι άσχημο να μη φωτίζεται ο Φάρος στην Χώρα. Φυσικά τα καλντερίμια είναι όμορφα φωταγωγημένα με τα λαμπάκια που είναι κρεμασμένα πάνω απο τα κεφάλια μας ταξιδεύοντάς μας σε μία άλλη εποχή...
Ήταν μία όμορφη απόδραση σε ένα από τα νησιά των βορείων Κυκλάδων...
Παρασκευή 18 Ιουνίου 2010
Χαμένες μνήμες...
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2010
Επιτέλους...
Επόμενο ραντεβού Τρίτη βράδυ για το όνειρο της πρόκρισης στις 16 καλύτερες ομάδες του κόσμου. Ελλάδα μπορείς...
Το blog του παλιοτό(μαρου)
Τετάρτη 16 Ιουνίου 2010
Μας δουλεύουν;...
Τρίτη 15 Ιουνίου 2010
Πόσο Χιώτης είμαι;...
Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010
Ύποπτη ηρεμία...
Όλες οι εποχές...
Μετά από μία κυριακάτικη ανάλυση κατά την διάρκεια της αγχωτικής κούρσας που είχα μέχρι να φτάσουν στο Μπατσί και να προλάβουμε το πλοίο για Ραφήνα είχα μία συζήτηση με την Beş για τις εποχές της ανθρώπινης ιστορίας. Μετά από έντονη έρευνα και μελέτη βρήκα το καλύτερο σχέδιο που παρουσιάζει τις εποχές αυτές. Έχουμε την εποχή του λίθου την οποία την ακολουθεί η εποχή του χαλκού και του σιδήρου. Παραλείπονται οι ελληνικές εποχές (αρχαϊκή περίοδος, αυστηρός ρυθμός, κλασσική περίοδος, ελληνιστική περίοδος) καθώς και η ρωμαϊκή περίοδος. Φτάνουμε στόν Μεσαίωνα και τον σκοταδισμό (dark age). Δεν αναφέρεται η Αναγέννηση οπότε περνάμε κατευθείαν στην Μοντέρνα εποχή ( Μοντέρνοι Καιροί του Τσάρλι Τσάπλιν) και καταλήγουμε στην εποχή του υπολογιστή. Τώρα δε γνωρίζω αν είναι αυτή η τελική κατάληξη της ανθρωπότητας. Το συγκεκριμένο σχεδιάγραμμα δεν αναφέρει της περιόδους τέχνης (που ενδιέφερε εμάς στη χθεσινή μας κουβέντα) όμως λύνει κάποιες απορίες που είχε η Beş. Ελπίζω να την ικανοποιήσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς μου. Καλή βδομάδα σε όλους...
Κυριακή 13 Ιουνίου 2010
Όλοι Μουντιάλ...
Παρασκευή 11 Ιουνίου 2010
Από τα Μεστά στα Αρμόλια
Μετά από ένα μεγάλο αφιέρωμα στο Στρασβούργο επέστρεψα σε "ελληνικά" θέματα. Φυσικά τίμησα το νησί μου. Κάθε φορά που κατεβαίνω Χίο παίρνω την φωτογραφική μηχανή μου διότι θέλω να φεύγω στην εξοχή και να κάθομαι με τις ώρες. Γι' αυτό το λόγο έχω μία λίστα με τα χωριά και τα μέρη που θέλω να επισκεφθώ και να φωτογραφίσω. Αυτή τη φορά ο άστατος καιρός και η έλλειψη χρόνου με περιόρισαν πολύ και έτσι τελευταία στιγμή αναζητούσα ένα θέμα.
Πήρα λοιπόν το αυτοκίνητο και κατέβηκα νότια. Σκέφτηκα να φωτογραφίσω τα Μεστά. Αν και το χω φωτογραφίσει αρκετές φορές, αυτή τη φορά θα ήταν η πρώτη με την νέα μου φωτογραφική μηχανή. Βρήκα μία ωραία παλιά κασσετούλα και έβαλα στο ραδιόφωνο (είμαστε ακόμα παραδοσιακοί σ' αυτό) και άρχισα τον κατήφορο προς τον νότο τραγουδώντας. Μετά από μία ώρα έφτασα στο χωριό. Ήταν γεμάτο κόσμο. Κυριακή τώρα ανήμερα αγίου πνεύματος. Ένιωθα άβολα να κυκλοφορώ ανάμεσα σε πολύ κόσμο και να βγάζω φωτογραφίες. Θέλω την ησυχία μου σε τέτοιες εξορμήσεις στο νησί μου. Στάθηκα μπροστά απο την είσοδο του χωριού και έψαχνα εναλλακτικές λύσεις.
Τότε θυμήθηκα ένα κατεστραμμένο αγροτικό όχημα που είδα παρατημένο στο δρόμο καθώς οδηγούσα. Μου ήρθε η ιδέα. Πολλές φορές οδηγούμε για να δούμε τα χωριά αλλά ποτέ δε δίνουμε σημασία στη διαδρομή. Σε μία διαδρομή που κάνουμε χρόνια τωρα. Γύρισα στο αμάξι και ξεκίνησα το θέμα μου. Από τα Μεστά στα Αρμόλια.
Φυσικά το θέμα ξεκινάει με το παλιό αγροτικό της Χίου που είδα στο δρόμο και μου τράβηξε την προσοχή. Τα χωριά του νησιού είναι γεμάτα με αυτά, τα οποία πάντα με γοήτευαν. Η σκουριά, τα χτυπήματα, το συνηθισμένο πράσινο ή μπλε χρώμα που είχαν. Όλα τα σημάδια του χρόνου και της ιστορίας τους που με γυρίζανε πολλά χρόνια πριν. Η Χίος είχε εξελιχθεί πολύ νωρίς στο θέμα αυτό χάρης στην μαστίχα της. Τώρα εγκατελειμένο αυτό και πολλά άλλα μας θυμίζουν τις παλιές εποχές. Παύει να είναι όχημα. Γίνεται κομμάτι της φύσης και η φύση το παίρνει στην αγκαλιά της με την ύπαρξη λουλουδιών γύρω από την ρόδα του. Πόσα χρόνια να χει να κινηθεί;... Πολλές σκέψεις, πολλές αναμνήσεις, μεγάλη η νοσταλγία για το παρελθόν...
Η νότια Χίος είναι πλούσια σε χρώματα. Χαμηλά βουνά, βράχοι να ξεπροβάλλουν σε διάφορα σημεία, τα ασημένια φύλλα της ελιάς μπλέκονται αρμονικά με το σκούρο πράσινο του σκίνου.
Μπορεί τα παλιά αγροτικά οχήματα να εγκαταλείφθηκαν, όμως ένα ακόμα πιο παραδοσιακό μέσο, τα γαϊδουράκια συνεχίζουν το έργο τους ακόμα. Γεμάτα οι αγροί και τα χωράφια με αυτά τα οποία δεμένα σε ένα δέντρο απολαμβάνουν το χορτάρι γύρω τους ήρεμα και με το γνωστό σε όλους μας καλοσυνάτο βλέμμα.
Λίγο έξω από τους Ολύμπους μου έκανε εντύπωση μία συκιά μέσα σε ένα βαρέλι. Σταμάτησα το αμάξι στην άκρη και πήγα δίπλα της. Το θυμάμαι αυτό το κόλπο από πιτσιρίκι όταν είχαμε και μεις στην αυλή μας δέντρα μέσα σε βαρέλια. Σα να ήταν χθές που πατούσα στις μύτες των ποδιων ώστε να φτάσω μέχρι το χείλος του βαρελιού και να δω το νερό που ρουφιόταν από το χώμα κάθε φορά που τα πότιζε η μητέρα μου. Συνήθειες παλιές, αυθεντικές όμορφες οι οποίες πλέον έχουν αντικατασταθεί από πιθάρια και άλλα διακοσμητικά μιάς και το σκουριασμένο βαρέλι μόνο άσχημη εικόνα και τσαπατσουλιά προσφέρει στην αυλή μας... Πόσα χρόνια πίσω με γύρισε αυτή η εικόνα. Καθώς σηκώθηκα για να γυρίσω στο αμάξι είδα πίσωα από τα φυλλώματα τους Ολύμπους. Όμορφο χωριό αλλά αυτή τη φορά θα το δω απ' έξω. Πρέπει να συνεχίσω την πορεία μου...
Η διαδρομή πλέον είναι πιο βατή. Έχει κατασκευαστεί εδώ και χρόνια ένας νέος δρόμος "ευρωπαϊκών" προδιαγραφών, ο οποίος έχει αντικαταστήσει τον παλιό παραδοσιακό και γεμάτο στροφές δρόμο. Όμως σε αρκετά σημεία συναντιούνται αυτοί οι δρόμοι δημιουργώντας δύο λωρίδες και να μετατρέπεται σε αυτοκινητόδρομο ο περιφεριακός ενός νησιού. Φυσικά η εικόνα αυτή είναι πλασματική αφού μόνο ο ένας δρόμος λειτουργεί. Μπορείτε να ξεχωρίσετε από τη φωτογραφία ποιός είναι ο παλιός και ποιός ο καινούργιος...
Μετά τους Ολύμπους είναι το Πυργί. Το περνάμε και αυτό για να φτάσουμε σε μία μάντρα με παλιά οχήματα. Μέσα σε αυτά και ένα λεωφορείο. Σχολικόν γράφει. Ήταν τα λεωφορεία που μας μαζεύανε παιδάκια και μας μεταφέρανε στο σχολείο που ήταν λίγο έξω από την πόλη. Πόσες φορές έτρεχα να τα προλάβω όταν αργούσα να ξυπνήσω. Πόσες φορές έβλεπα το πίσω μέρος τους καθώς είχαν ήδη αναχωρήσει από την στάση κάτι που με γέμιζε απελπισία διότι έπρεπε να περπατήσω μέχρι το σχολείο και φυσικά να χάνω την πρώτη ώρα του μαθήματος. Όλα αυτά μέχρι που πήρα μηχανάκι αλλά τότε έχανα συνήθως τις τελευταίες ώρες μαθήματος λόγω "κοπάνας".
Στη συνέχεια φτάνουμε στα Αρμόλια. Το χωριό με τα κεραμικά. Εδώ η διαδρομή ολοκληρώνεται με μία τελευταία στάση πριν το Θολοποτάμι (βλ. Εαρινή σύναξη των αγροφυλάκων). Λίγο πριν το χωριό υπάρχει ένα παλιό σπίτι. Μάλλον στάβλος ήταν ή αποθηκευτικός χώρος σε χωράφι. Όσες φορές περνούσα από το δρόμο αυτό το παρατηρούσα. Είχε δημιουργήσει μία ατμόσφαιρα μυστηρίου και θέλησα να την διαλύσω παρκάροντας το αυτοκίνητο κάπου κοντά και περπάτησα προς αυτό. Εγκατάλειψη, φθορά. Και αυτό το δημιούργημα του ανθρώπου είχε αφεθεί στην αγκαλιά της φύσης κάτι που του δινε έναν παγανιστικό αέρα.
Τελευταία φωτογραφία είναι ένα άλλο παρατημένο αγροτικό όχημα το οποίο είχε κρυφτεί πίσω από τα χόρτα ενός χωραφιού "πεθαίνοντας" ήρεμα και με γαλήνη. Δύο στοιχεία που τα προσφέρει μόνο η φύση.
Η διαδριμή τελειώνει. Γεμάτος εικόνες, αναμνήσεις και με ένα έντονο συναίσθημα νοσταλγίας γυρνάω σπίτι μου. Για ακόμα μία φορά ο τόπος μου μου πρόσφερε τόσα πολλά. Γι' αυτό αγαπάω την Χίο μου...
Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010
Νέο Κεφάλαιο...
Το ταξίδι μου στο έργο του κύριου Θόδωρου Αγγελόπουλου μόλις ξεκίνησε...
Ενθουσιάστηκαν όσοι παρακολούθησαν την παράσταση τιμή στη μνήμη των σφαγιασθέντων Χιωτών, "Ανθολόγιο Σφαγής"
"Με διαφορετικό τρόπο από το συνηθισμένο η Ομοσπονδία Χιακών Σωματείων Αττικής, την Κυριακή 6 Ιουνίου τίμησε τη μνήμη των 50.000 και πλέον σφαγιασθέντων Χιωτών.
Ενθουσιασμένοι αποχώρησαν από την αίθουσα του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων, στο Νέο Κόσμο, όλοι όσοι παρακολούθησαν την εκδήλωση μνήμης της «Σφαγής της Χίου», που διοργάνωσε, όπως κάθε...χρόνο η Ομοσπονδία Χιακών Σωματείων Αττικής, την Κυριακή 6 Ιουνίου.
Η πρωτότυπη-θεατρική παρουσίαση των γεγονότων της σφαγής "Ανθολόγιο Σφαγής - Μια άλλη ιστορία", μέσα από ιστορικά κείμενα-μαρτυρίες, καθήλωσαν τους 300, περίπου, Χιώτες που παρακολουθούσαν άναυδοι τα όσα διαδραματίζονταν επί σκηνής.
Κείμενα που ζωντάνεψαν, λόγια των πρωταγωνιστών της σφαγής, των Ελλήνων επαναστατών και των απλών Χίων θυμάτων, που έδιναν ...το πνεύμα και τα συναισθήματα της εποχής, αποδόθηκαν με άριστο τρόπο από την ομάδα των 18 ηθοποιών. Τα κείμενα επιμελήθηκε ο ιστορικός Μιχάλης Βαρλάς, υπεύθυνος του τμήματος Γενεαλογίας και Προφορικής Ιστορίας του Ιδρύματος Μείζονος Ελληνισμού, ενώ υπεύθυνη για τη σκηνοθεσία ήταν η ηθοποιός/σκηνοθέτης Ελένη Δεμερτζή.
Οι συντελεστές της παράστασηςΣυμμετέχουν με τη σειρά της εμφάνισης τους:Γιάννης Πασσάς, Μαρία Σούτη, Μιχάλης Βαρλάς, Χρήστος Μπαλτάς, Χαρά Καμπάκη, Μαριάννα Μαστροσταμάτη, Μαρία Αμέντα, Αγγελική Σεΐδου, Αγγελική Κοντού, Χρύσα Κλούβα.
Ακούγεται η φωνή του Γιάννη Ζαφείρη
Σκηνοθετική επιμέλεια Ελένη Δεμερτζή
Σύνθεση κειμένων Μιχάλης Βαρλάς
Επιμέλεια κουστουμιών Χαρά Καμπάκη
Παραγωγή Ομοσπονδία Χιακών Σωματείων Αττικής
Επεξεργασία ήχου Δημήτρης Πολυχρόνης, Μιχάλης Βαρλάς
Βοηθός σκηνοθέτη Πωλίνα Πασσά
Σημαντική υπήρξε η συμβολή του διευθυντή του Πολιτιστικού Κέντρου του Δήμου Αθηναίων Λάμπρου Σκούφη, και των τεχνικών Γιώργου Βλοτιδέλλη, του Βασίλη Αθανασούλη. Η Ομοσπονδία ευχαριστεί τους προέδρους των Συλλόγων Πυργούσων Μαρία Μπρη και Μεστούσων Ηρακλή Παπατουκάκη, για την προσφορά φορεσιών και άλλων ειδών, που ήταν απαραίτητα για την παράσταση. Τέλος, όλους τους εργαζόμενους στον Πολυχώρο του Δήμου Αθηναίων.
Χωρίς ίχνος ρατσισμού ταξιδέψαμε σε μια από τις μελανότερες σελίδες της ιστορίας της Χίου. Οι άνθρωποι που εργάστηκαν, τουλάχιστον για τρεις μήνες, προκειμένου να παρουσιαστούν κείμενα «νεκρά» για περισσότερο από έναν αιώνα τα ερμήνευσαν τέλεια μ' έναν τραγικό τρόπο, που θα μείνει ανεξίτηλος στις μνήμες όλων μας.
Όλοι όσοι ήταν στην αίθουσα για πολλά λεπτά συγκινημένοι απ' όσα ακούσανε χειροκροτούσαν με θέρμη τους πρωταγωνιστές.
Νωρίτερα, στον Ιερό Ναό του Αγ. Σώστη πραγματοποιήθηκε επιμνημόσυνη χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Νέας Σμύρνης κ.κ. Συμεών. Ακολούθησε έξωθεν του Ναού προσκλητήριο πεσόντων από την φιλαρμονική του Δήμου Αθηναίων, ο Εθνικός Ύμνος.
Χαιρετισμός του προέδρου της ΟΧΣΑ Αργύρη Κοκκινάκη.
Στη συνέχεια από την εκκλησία η πομπή επικεφαλής της οποίας ήταν η φιλαρμονική και οι σημαίες της Ομοσπονδίας και Συλλόγων μελών της κατευθύνθηκε στο Πολυχώρο του Δήμου Αθηναίων, όπου έγινε το δεύτερο μέρος της εκδήλωση.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αργύρης Κοκκινάκης στο χαιρετισμό του πρόλογο της εκδήλωσης είπε μεταξύ άλλων:«Η σημερινή εκδήλωση της Ομοσπονδίας είναι ένας ελάχιστος φόρος τιμής για τον αφανισμό των κατοίκων του νησιού μας, που αποκεφαλίστηκαν κατά τρόπο θηριώδη, από τον τότε εξ ανατολών κατακτητή, ενώ πολλοί πουλήθηκαν ως δούλοι στα σκλαβοπάζαρα της Ανατολής.
Τις Άγιες ημέρες του Πάσχα επέλεξαν οι φανατικοί Τούρκοι, υπό το Ναύαρχο Καρά Αλή για να μετατρέψουν, ιδιαίτερα τη Χώρα και τη Νότιο Χίο, σε μεγάλο ποτάμι αίματος, που κοκκίνισε τα μαστιχόδεντρα και τους Απριλιάτικους ανθούς του νησιού.Ο Χιώτης λόγιος Ανδρέας Μάμουκας αφηγούμενος τα της σφαγής της Χίου αναφέρει σχετικά: «...κατ' ακρίβειαν ποτέ κανείς δεν ήθελέ σε την ιστορήση, μόνος την εννοείς εάν συλλογισθής, ότι εκεί η γη και ο ουρανός είδον να πράττωνται επάνω εις την ανθρωπότητα θηριωδέστερα των όσα εις τίγρεις, παρδάλεις και σ' άλλα αιμοβόρα θηρία της Αφρικής υπαγορεύει η άλογος μανία κατά των ομοφύλων τους ζώων...».
Το αποκορύφωμα της Σφαγής έγινε στις 2 Απριλίου 1822 ανήμερα του Πάσχα. 15.000 Τούρκοι έφθασαν στο μοναστήρι του Αγ. Μηνά, όπου είχαν καταφύγει 5.000 Χιώτες και τους κατ' έσφαξαν. Παράλληλα η Νέα Μονή έγινε ο τάφος 2.300 Χιωτών. Οι Τούρκοι έσφαζαν και λεηλατούσαν ενώ έκαιγαν τα σπίτια. Γέροντες, άνδρες, γυναίκες θανατώνονταν. Νέοι από 15 χρονών και άνω, βρέφη αποσπασμένα από τις αγκαλιές των μητέρων τους, άλλα ρίπτονταν στη θάλασσα και άλλα στα όροι.Σε όποιον δρόμο και αν βάδιζες απαντούσες πτώματα το ένα μετά το άλλο.
Προκειμένου να συνεχιστεί η Σφαγή ο Καρά Αλής σχεδίασε ένα άλλο σατανικό θα λέγαμε τέχνασμα. Έπεισε τους Ευρωπαίους πρόξενους να αναγγείλουν την κατάπαυση της σφαγής όλων των Χίων, ώστε να βγουν από τις κρυψώνες τους, κάτι που ήταν γι' αυτούς μοιραίο.
Η συμφορά της Χίου απασχόλησε και θα εξακολουθεί να απασχολεί την επιστήμη. Συγκίνησε λογοτέχνες και ζωγράφους, κινητοποίησε τη δημοσιογραφία, χάρη της ενημέρωσης της διεθνούς κοινής γνώμης και ευαισθητοποίησε τα κοινοβούλια αρκετών χωρών. Γενικά έγινε αφορμή να πυκνώσει το φιλελληνικό πνεύμα.Όλα αυτά ήταν μια προσφορά της θυσίας των Χιωτών στον αγώνα για την ελευθερία της Ελλάδος.
Πόσο όμως αποτιμάται αυτή η προσφορά σήμερα;
Ελπίζουμε ότι κάποτε αυτό ν' αναγνωριστεί από όλους.
Εμείς έως τότε έχουμε καθήκον και ιερή υποχρέωση να συμβάλλουμε στο να διατηρούνται άσβεστα τα μεγάλα γεγονότα, που σημάδεψαν την ιστορία και που κάνουν υπερήφανες τις μεταγενέστερες γενιές για τους προγόνους τους».
Επίσημοι που παρέστησαν.
Μεταξύ άλλων στην εκδήλωση παρευρέθηκαν ο βουλευτής Πειραιώς Αναστάσιος Νεράτζης, ο αντινομάρχης Χίου Στέφανος Φαρατζής, ο δήμαρχος Καρδαμύλων Ευάγγελος Μελιτζάνης, ο αντιδήμαρχος Αθηναίων Νίκος Βαφειάδης, η αναπληρώτρια Δήμαρχος Καλλιθέα Βάσω Μαργαρίτη, ο Λιμενάρχης Πειραιώς Δημήτρης Τσιαδής (συμπατριώτης μας από το Κέραμο), οι πανεπιστημιακοί καθηγητές, Λαυρέντης Δελασούδας, Δώρα Μονιούδη Γαβαλά, Αγγελική Πιτίδου-Τριανταφύλλου, οι τέως πρόεδροι της ΟΧΣΑ, Παναγιώτης Βαρλάς και Αναστάσιος Τριπολίτης, ο πρόεδρος του Δρομοκαϊτείου Νίκος Τσικής, οι συγγραφείς, Ισίδωρος Πρώιος, Δημήτρης Λαϊνάς και Φανή Αναιρούση-Σωτηράκη.
Επίσης, το παρόν έδωσαν παρά πολλοί πρόεδροι και μέλη Διοικήσεων των Συλλόγων μελών της Ομοσπονδίας, τιμώντας τη μνήμη των σφαγιασθέντων προγόνων μας.Ο αντινομάρχης Χίου Στέφανος Φαρατζής και ο αντιδήμαρχος Αθηναίων Νίκος Βαφειάδης, σε χαιρετισμό που απεύθυναν συνεχάρησαν την Ομοσπονδία για την εκπληκτική εκδήλωση που διοργάνωσαν."
http://odysseaschios.blogspot.com